دست نوشته های من از جلسات ساغر عشق(شرح مناجات محبین) «۲۵» / طهارت روحی وباطنی

بسم الله الرحمن الرحیم

هشتمین ادب از آداب مناجات این است که مناجی از آلودگی‌های روحی و باطنی و درونی و از کثافات ظاهری و صوری، طاهر و پاک باشد.

از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود:

پدرم می‌فرمود: هیچ چیز بیشتر از گناه، دل را تباه نمی‌سازد؛ همانا دل گناه می‌کند و بر آن اصرار می‌ورزد تا جایی که سرانجام، گناه بر آن چیره می‌گردد و دل را زیر و رو می‌کند؛

«کَانَ أَبِی(علیه السلام) یَقُولُ:‏ مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِیئَهٍ إِنَّ الْقَلْبَ لَیُوَاقِعُ الْخَطِیئَهَ فَمَا تَزَالُ بِهِ حَتَّى‏ تَغْلِبَ‏ عَلَیْهِ‏ فَیُصَیِّـرَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ».

و از علی(علیه السلام) نقل شده که فرمود:

اشک‌ها نخشکید مگر به سبب سخت دلی و دلها سخت نشد، مگر به سبب گناهان زیاد؛

«مَا جَفَّتِ‏ الدُّمُوعُ‏ إِلَّا لِقَسْوَهِ الْقَلْبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِکَثْرَهِ الذُّنُوب‏ِ».

نجوای با حضرت محبوب جلّ‌جلاله و حال مناجات با او سبحانه، رزقی است الهی که نصیب بندهٔ مناجی می‌شود و هر گناه و معصیتی مانع چنین رزق عظیمی می‌گردد که از حضرت صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود:

همانا مؤمن گناه می‌کند و به سبب آن از روزی محروم می‌شود؛ «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَأْتِی‏ الذَّنْبَ‏ فَیُحْرَمُ‏ بِهِ الرِّزْق»‏.

سالک مناجی برای آنکه بهره‌های معنوی خود را از مناجات خویش ببرد، نیاز به دل پاک دارد.

دلی که به قذارت هوای نفس آلوده شده و محصور در حصار هوس می‌باشد و گرفتار و اسیر آمال و آرزوهای موهوم و خیالی و مذموم گردیده و از طهارت و پاکی افتاده، کجا می‌تواند از نجوای با حضرت محبوب جلّ‌جلاله، لذت‌های وصف ناشدنی را ببرد؟!

کسی که در گرداب دنیای دون فرو رفته و بی‌توجه به حلال و حرام الهی و فرمان و خواسته حضرت محبوب جلّ‌جلاله می‌باشد، کجا ذائقهٔ روحش می‌تواند طعم شیرین مناجات و حلاوت ذکر را بچشد؟!

اساس کار سالک با دل است، و گناه و معصیت، دلی برای او باقی نمی‌گذارد.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

ممکن است شما دوست داشته باشید