دست‌نوشته‌های من از جلسات اخلاق و معارف(۸)

غلامی شاه جهان

اهل کمال و معرفت، طالبان قرب به حضرت حق را توصیه کرده‌اند که اگر خواهان به ثمر نشستن مجاهدات عبودی می‌باشید، راهی جز غلامی و حلقه به گوشی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را ندارید که مقام سلطنت حقیقی که کمال قرب و وصالِ محبوبِ بی‌همتایِ ازلی و ابدی می‌باشد، با دست زدن به دامن آن حضرت حاصل شدنی بوده و دست یافتنی می‌باشد .

عارف موحّد شیرازی، جناب خواجه حافظ از کسانی است که این راه را طی کرده و از نظر کیمیا اثرِ آن حضرت چشیده و دیگران را به آن توصیه فرموده که:

ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش     پیوسته در حمایت لطف اله باش

و نیز فرموده:

حافظ! طریق بندگیِ شاه پیشه کن    وآنگاه در طریق، چو مردان راه باش

 

بدون پیروی محض و بی چون و چرای از آن ولیّ الهی، مجاهدات و ریاضاتت به ثمر نمی‌رسد و طریق دستیابی به مقصد والای انسانی به رویت گشوده نخواهد شد که با غلامی آن حضرت است که عزت و سربلندی حقیقی دنیوی و اخروی حاصل شدنی خواهد بود.

استاد بزرگوارم، فقیه عارف، مرحوم آیهالله سید عبدالله جعفری تهرانی به این حقیر محض فرمودند: «مرحوم علامه‌ی طباطبایی سفری به شیراز داشتند و در آنجا سر مزار خواجه حافظ رفته بودند. وقتی از شیراز برگشتند، در اولین دیدار به ایشان عرض کردم: چه سوغاتی برای ما از شیراز آورده‌اید؟! ایشان فرمودند: وقتی بر سر مزار حافظ حاضر شدم، در آنجا بر من ثابت شد که این غزلی که بر سنگ قبرش نوشته شده که:

ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش  پیوسته در حمایت لطفِ اله باش از خودِ خواجه حافظ می‌باشد».

آری! امروز هم اگر کسی بر سر مزار خواجه می‌رود، او وی را به این حقیقت دعوت می‌کند که ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش. خوشا به حال سالکانی که همواره حلقه‌ی غلامی شاه مردان، حضرت امام علیه‌السلام را بر گوش داشته و بر آن افتخار می‌کنند و بر داشتن چنین توفیقی بر خود می‌بالند، چرا که آن حضرت به سالکینی که حلقه‌ی غلامی‌اش را بر گوش دارند، لطف‌ها و عنایت‌ها داشته و دارد و کسی که «نظرِ» آن حضرت را داشته باشد، دیگر غم مشکلات طریق را نباید به دل راه دهد و غلامی آن حضرت که نورِ ضیاء مجلس بزم آفرینش می‌باشد، افتخار بی‌بدیلی است که حل‌کننده‌ی مشکلات خواهد بود.

عارف شیرازی، جناب خواجه حافظ به این حقیقت اشاره کرده و فرموده: شمع بزم آفرینش، شاه مردان است و بس   گر تویی از جان غلام شاه مردان غم مخور

 

کیمیای نظر

ممکن است شما دوست داشته باشید