دست نوشته های من از جلسات ساغرعشق(شرح مناجات محبین)«۱۱۰» / بنده منتخب

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ اجْتَبَیْتَهُ لِمُشَاهَدَتِکَ» و او را برای مشاهدهٔ جمالت برگزیده‌ای.

ذات اقدس حضرت حق جلّ‌جلاله به عاشق و محب خود نظرها دارد که از آثار حب و عشقی که به محبوب حقیقی‌اش جلّ‌جلاله دارد این است که محبوبش او را به مقام اجتباء می‌رساند.

اجتباء عبارت است از برگزیدن چیزی از میان چیزهای مشابه خود؛ اگر از یک جعبه اناری، یک انار را که از همه پردانه‌تر و بزرگ‌تر و خوش‌رنگ‌تر و خوش‌طعم‌تر است انتخاب کرده و سوا کنی، عرب این عمل را «اجتباء» می‌گوید و به آن انتخاب شده، «مُجتبی» گفته می‌شود.

ذات اقدس حضرت احدیت جلّ‌جلاله بعضی از بندگانش را سوا می‌کند که به آنها مجتبی گفته می‌شود، یعنی بنده‌ای که منتخب حضرت حق جلّ‌جلاله است که خدای سبحان او را سوا کرده است؛ ﴿هُوَ اجْتَبَاکُمْ﴾ و هیچ گزینشی بالاتر از چنین گزینشی نیست که بنده، انتخاب شده و گزینش شدهٔ حضرت حق جلّ‌جلاله باشد.

اجتبای الهی دو گونه است:

یکی اجتبای عام بوده و دیگری اجتبای خاص می‌باشد. اگر حضرت حق جلّ‌جلاله از میان توده مردم که شامل مؤمن و کافر و مشرک و منافق می‌شود، بندگان مؤمنش را برچین کرده، این را اجتبای عام و چنین بندگان مؤمنی را مجتبی گویند که در حقیقت همان طیّب در مقابل خبیث می‌باشد که طیّب‌ها منتخب و برگزیده الهی هستند و خبیث‌ها برگزیده او نمی‌باشند.

ذات اقدس حضرت احدیت جلّ‌جلاله نسبت به مؤمنین می‌فرماید: ﴿هُوَ اجْتَبَاکُمْ﴾ که به تعبیر مرحوم آیه الله علامه طباطبایی(قدس سرّه) :

«منتی است از خداوند بر مؤمنین به اینکه اگر به خود واگذار می‌شدند، هرگز از طرف خودشان به سعادت دین نائل نمی‌شدند، چیزی که هست، خدا بر آنها منت نهاد و ایشان را برای دین حق از میان خلایق انتخاب نمود».

اجتبای خاص عبارت است از اینکه حضرت جانان جلّ‌جلاله از میان بندگان با‌ ایمان و شایسته‌اش انسان‌هایی را سوا کرده و انتخاب نموده و به قدرت مطلقه‌اش آنها را خاص خودش گردانیده که در زیارت جامعه کبیره به این حقیقت تصریح شده که حضرت حق جلّ‌جلاله به قدرت خویش، شما اهل‌بیت(علیهم السلام) را انتخاب نموده؛ «وَ اجْتَباکُمْ بِقُدْرَتِه» و چنین اجتباء و گزینشی از شگفتی‌های قدرت لایزال الهی است.

ذات اقدس ربوبی در قرآن کریم به این اجتبای خاص اشاره نموده و فرموده:

﴿وَ مِمَّنْ هَدَیْنَا وَ اجْتَبَیْنَا﴾ که مفسر بی‌بدیل مرحوم آیه الله علامه طباطبایی(قدس سرّه) می‌فرماید:

«مراد صدیقین و شهداء و صالحین بوده و حضرت مریم(سلام الله علیها) از صدیقین می‌باشد».


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

ممکن است شما دوست داشته باشید