دست نوشته های من از جلسات ساغرعشق(شرح مناجات محبین) «۶۹» / لقاءمحبوب

بسم الله الرحمن الرحیم

فراز بعدی دعا : «وَ شَوَّقْتَهُ إِلَى لِقَائِکَ» و به دیدارت مشتاقش گردانیده‌ای.

حضرت در این فراز از مناجات به یکی دیگر از آثار و ثمرات عشق و محبت به حضرت حق جلّ‌جلاله که شوق لقای الهی است اشاره نموده و آن را از او سبحانه تقاضا نموده است.

هنگامی که عشق و محبت به حضرت دوست جلّ‌جلاله بر وجود محب غلبه پیدا کند، شوق به لقای او ظهور و بروز پیدا می‌کند و به شدّت، لقای محبوبش را آرزو می‌نماید و آن آرزوی حقیقی که دولت حقیقی را به دنبال دارد چیزی جز لقای الهی نمی‌باشد و به قول خواجه حافظ (قدس سرّه):

دانی که چیست دولت، دیدار یار دیدن

در کوی او گدایی بر خسروی گزیدن

در این فراز از مناجات، با تعبیر «شَوَّقَتْـه» حضرت حق جلّ‌جلاله را مخاطب قرار داده و فقر خود را اظهار نموده که همه‌کاره تویی و تو هستی که بنده‌ات را مشتاق لقایت می‌کنی و درهای شهود را به روی سالکان طریقِ قربت باز می‌نمایی و آنها را به عالی‌ترین مراتب توحید می‌رسانی.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در نامه‌ای که به مالک اشتر(قدس سرّه) نوشته، فرموده است که:

من به ملاقات پروردگار مشتاقم؛ «إِنِّی إِلَى لِقَاءِ اللَّهِ‏ لَمُشْتَاق‏» و تأکیداتی که در این عبارت مختصر آمده، برای اهلش قابل دقت است. و در دعای معروف کمیل آمده است که:

ای معبود و سرور و آقا و پروردگار من! گیرم که بر عذابت صبر کردم، چگونه بر فراق و دوریت شکیبایی داشته باشم؟!؛

«فَهَبْنِی‏ یَا إِلَهِی‏ وَ سَیِّدِی‏ وَ مَوْلَایَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِک‏»

که این کلمات بیان حال درونی و عشق و محبت شدید آن حضرت به لقای الهی می‌باشد و برای آن علمدار عشق، رنج فراق از معشوقش از هر عذابی سخت‌تر بود و شکنجه‌ای است که طاقت و تحملش را ندارد و به قول خواجه حافظ(قدس سرّه):

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتی است که از روزگار هجران گفت


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

ممکن است شما دوست داشته باشید