دست‌نوشته‌های معارفی من از جلسات اخلاق و معارف (شرح دعای کمیل) ۱۰

بسم الله الرحمن الرحیم

اولین جلسه اخلاق ومعارف در سال جدید ،در تاریخ ۲۱/۱/۹۸ در شبستان مسجد جامع لولاگر برگزار شد .

در این جلسه حاج آقا به شرح این فراز از دعای شریف کمیل پرداختند.

« اللهم واسئلک سوال من اشتدت فاقته،وانزل بک عندالشدائدحاجته وعظم فیماعندک رغبته »

 حاج آقا فرمودند:ابتدای این دعا با «اللهم» آغاز شده است وسر این مطلب آن است که تکرار نام معشوق برای

عاشق لذت بخش است و میبینیم که در دعای کمیل زیاد نام محبوب برده شده است.

 ایشان فرمودند:شنیدن وبردن نام محبوب به قدری لذت بخش است که با هیچکدام از لذتهای طعامی و شرابی

بهشتی قابل مقایسه نیست.

 سپس حاج آقا به شرح این فراز پرداختند: «من اشتدت فاقته»

در خواست من از توی پروردگار،در خواست کسی است که نیاز واحتیاج او به اوج رسیده که فوق آن تصورش

ناممکن است .در واقع در منتهای احتیاج و فقر است.

 حاج آقا فرمودند:احتیاج مراتب دارد،همه محتاج محض و صفر هستیم ولی احتیاجات انسان در یک مرتبه نیست .

انسان در اصل وجود وکمالات وجودش فقر محض است هم در اصلش وهم در دوام آن.

اگر فیض الهی به او نرسد از او چیزی باقی نمی‌ماند.

پس فقر واحتیاج ونیاز و در خواست وسؤال وتقاضا ذاتی ما انسان ها می‌باشد.

 حاج آقا فرمودند:اگر دیده انسان باز شود وفقر خود وما سوی الله را ببیند،این حال او دائمی خواهد بود که :«من

اشتدت فاقته» دائما خود را در اوج نیاز وحاجت می بیند.

لذا اولیاءالهی چون این فقر مشهودشان بود آن را نزد پروردگارشان اظهار میکردند.

 در ادامه حاج آقا فرمودند:اینگونه نیست که انسان ذاتش یک چیز وفقرش یک چیز دیگر باشد بلکه ذات انسان عین فقر است .

 حاج آقا فرمودند:انسان زمانی مستجاب الدعوه میشود که فقر ونیاز مشهودش شود ودائما در حال اظطرار و

درماندگی باشد.

قرآن کریم از این حقیقت پرده برداشته است «امن یجیب المضطر اذا دعاه ویکشف السوء»

حال اضطرار حقیقی که گاهی برای بعضی پیش می آید همین است که خودش وغیر خودش را هیچکاره میبیند و

توجهی بهخودش و…..ندارد.

 در دنباله حاج آقا به شرح فراز بعدی پر داختند.«وانزل بک عند شدائدحاجته»

این حال ودرخواست وسؤال من،حال کسی است که کوله بار نیاز را به در گاه تو آورده .

ماسوی الله محتاجند ،وقتی که فقر ما سوی الله برای انسان جابیفتد،احتیاجش را درب خانه محتاج نمی برد بلکه

درب خانهکسی می برد که بتواند رفع احتیاج کند.

 حاج آقا به شرح این قسمت از دعا پرداختند.«وعظم فیما عندک رغبته»

رغبت به ما عندالله چیست؟

عندالله مصادیق زیادی دارد که در بسیاری از آیات قرآن به آنها اشاره شده است.

وقتی چند آیه را کنار هم بگذاریم متوجه میشویم که ما عندالله حساب ویژه ای دارد.

ما عندالله یعنی اسماء جلالیه واسماءجمالیه الهیه

وچون این اسماء عین ذات خداوند است پس رغبت نسبت به ذات الهی است.

در این مورد حاج آقا توضیحاتی بیان کردند آیات و شواهدی را ذکر نمودند ودر انتها فرمودند:

ما باید میل به ما عنداللهپیدا کنیمٰ و حاجات خودمان را درب خانه خداوند ببریم واگر هم گاهی به سراغ غیر برای

رفع حاجت میرویم چونخود محبوب این را از ماخواسته و باید آنها را مجرای فیض الهی بدانیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید