مدارا با مردم از نگاه دین

۱.سفارش به مدارا در قرآن:

فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ‏ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ؛ به(برکت) رحمت الهى، در برابر آنان‏ [مردم‏] نرم(و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى‏‌شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامى که تصمیم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد. [۱]

۲.معنای لغوی مدارا:

راغب در کتاب لغویش می‌نویسد:

لِین‏ یعنى نرمى ضد خشونت است، که در اجسام به کار می رود و سپس در باره اخلاق و سایر معانى بطور استعاره به کار می رود. می گویند: فلانى اخلاقش ملایم و نرم است و دیگرى خشن و ناملایم، که این هر دو صفت گاهى بصورت مدح و ستایش و زمانى بگونه سرزنش و نکوهش به اختلاف موقعیت‏ها گفته می شود. در آیه گفت: (فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ‏ لِنْتَ‏ لَهُمْ‏)؛ در اثر رحمتى که از خداوند است و تو رحمه للعالمین هستى با مردم ملایمت دارى. [۲] در فرهنگ ابجدی آمده است: [لین‏]: نرم و انعطاف پذیر؛ «لَیِّنُ العَرِیکَه»: خوش اخلاق… ، نرم خوئى. [۳]

۳.اهمیت مدارا با دیگران:

فرمود: خداوند به انسان خوش خلق، ثواب مجاهدت در راه خدا را مى‏‌دهد و مدارا و مهربانى و خوش خلقى، مبارک (و سبب جلب نعمت) و بدخلقى، شوم است (و سبب تنگدستى مى‏گردد). [۴]

امام صادق علیه السلام فرمود: … پدرم از پدرش و از جدش به من گفت که رسول خدا «صلی الله علیه و آله» فرمود: خردمندترین مردم کسى که بیشتر مدارا کند. [۵]

۴.مدارا با والدین:

بکر بن صالح گوید: دامادم به امام جواد(علیه السلام) نوشت: پدرم مرد ناصبى بد اعتقادى است و از جانب وى با شدائد و زحماتى چند روبرو گشته‌‏ام، در صورت صلاحدید در باره‌‏ام دعا کنید، و بیان فرمائید که نظرتان در این باره چیست؟ آیا با وى به دشمنى و پرخاش برخیزم یا مدارا نمایم؟

حضرت در پاسخ نوشتند: نوشته‌‏ات را فهمیدم و به آنچه در باره پدرت یاد کرده‌‏اى پى بردم، و ان شاء اللَّه در باره تو دست از دعا نمى‏‌کشم، و مدارا براى تو بهتر از دشمنى و پرخاشگرى است، و همراه با هر مشکلى آسانى است، صبر را پیشه ساز که عاقبت از آن پرهیزکاران است، خداوند تو را بر ولایت آن کس که ولایتش را پذیرفته‌‏اى ثابت بدارد،… . بکر گوید: پس از آن خداوند دل پدر او را مطابق میل وى برگرداند بطورى که در هیچ چیز با او مخالفت نمى‌‏ورزید.[۶]

از کافى بسندش تا معمر بن خلاد آمده که به امام رضا(علیه السلام) گفتم: دعا کنم در حق پدر و مادرم که مذهب حق را نمى‌‏شناسند؟ فرمود: برایشان دعا کن و از آنها صدقه بده و اگر زنده‏‌اند و عارف بحق نیستند با آنها مدارا کن که براستى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده: راستش خدا مرا براى رحمت فرستاده نه براى عقوق و ناسپاسى. [۷]

۵. مدارا با کودکان:

حق خردسال این که به او مهربان باشى و او را پرورش و آموزش دهى، از او درگذرى و پرده پوشى کنى و نرمش کنى و کمکش کنى و خطاهاى نوجوانیش را نهان دارى که سبب توبه او گردد و با او مدارا کنى و کشمکش نکنى که مایه کندى رشد او شود. [۸]

 

۶. مدارا با همسر:

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصیتش به محمد بن حنفیه فرمود: «فرزندم، … زن قهرمان نیست بلکه شاخه ریحان است. بهر حال با او مدارا کن و به خوبى با او همراهى کن تا زندگیت گوارا گردد». [۹]

در اندرزهاى لقمان به فرزندش: پسرم! با سه کس مدارا لازم است: بیمار، پادشاه و زن. و در زندگى قانع باش، تا بى‏‌نیاز و شاد زندگى کنى، و پرهیزکار باش، تا گرامى شوى و با پرهیزکاران محشور گردى. [۱۰]

۷. مدارا با خویشاوندان:

امیر مؤمنان براى مردم سخنرانى کرد، خدا را سپاس کرد و او را ستود و سپس فرمود: هیچ کدام شما مردان گرچه صاحب فرزند است از عشیره و تبارش بى‌‏نیاز نباشد، و از مدارا، و گرامى داشت آنان، و از این که از او به دست و زبانشان دفاع کنند، آنها بیش از مردم دیگر در پشت سرش از او نگهدارى توانند و پریشانى او را بیشتر آرامش دهند، و بر او دلسوزتر باشند در آسیبى که به او رسد. [۱۱]

۸.مدارای مسئولین با عموم مردم:

از رهنمودهاى امام علی علیه السلام به حذیفه بن یمان(ره) استاندار مدائن: آغوشت را به روى مردم باز کن، و در مجلس و رفت و آدمها، با آنان مدارا کن‏…

و حضرت در خطابه ای به مردم مدائن فرمود: من حذیفه را بر امورتان منصوب نمودم، و او از نیکان و صالحان است، و امیدوارم با صلاح عمل نماید، و من او را مأمور احسان به نیکان و سختگیرى بر بدان و مدارا با خوبانتان کردم. [۱۲]

۹.نتایج مدارا کردن:

الف. ثواب اخروی: و هیچ مرد و زنى نباشد که با بندگان خدا بهترین مدارا را داشته باشد، و در باطل آنها در نیاید و از حق بدر نشود جز که خدا نفس او را تسبیح سازد، و کردارش را پاکیزه کند و به او صبر دهد در رازدارى ما و تحمل خشم آنچه از دشمنان ما شنود، و ثواب کسى دارد که در راه خداى تعالى در خون خود بغلطد.[۱۳]

و هر کس به برادر مسلمانش قرض دهد، … اگر پس از تمام شدن مهلت، هنگام مطالبه با او مدارا کند، از صراط مانند برق جهنده و سریع مى‏‌گذرد و حساب و کیفرى در پیش نخواهد داشت. [۱۴]

ب. اثرات دنیوی: عن ابى عبداللَّه علیه السّلام قال: ان شئت ان تکرم فلن، و ان شئت ان تهان فاخشن.

امام صادق علیه السّلام فرموده است: اگر می خواهى در جامعه مورد تکریم و احترام باشى با مردم به مدارا و نرمى برخورد کن، و اگر می خواهى با تحقیر و اهانت مردم مواجه شوى روش تندى و خشونت در پیش گیر.[۱۵]

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله: کسى که از مدارا بى‌‏نصیب مانده از تمام خیرات بى‌‏بهره است. [۱۶]

پی نوشت ها:

۱. سوره آل عمران، آیه ۱۵۹

۲. ترجمه مفردات، ج‏۴، ۱۷۶

۳. فرهنگ ابجدى، متن ۶۵

۴. ارشاد القلوب-ترجمه سلگى، ج‏۱ ، ص ۳۵۷

۵. امالى شیخ صدوق- ترجمه کمره‏اى، مجلس ششم، ص ۲۱

۶. امالى شیخ مفید-ترجمه استادولى، ص۲۱۱

۷. آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحارالانوار، ج‏۱ ص ۳۱

۸. همان،ص ۱۴

۹. الآداب الدینیه للخزانه المعینیه با ترجمه عابدى،ص ۳۰۲

۱۰. ارشاد القلوب-ترجمه سلگى، ج‏۱، ص ۱۹۰

۱۱. آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏۱، ص ۶۵

۱۲. ارشاد القلوب-ترجمه سلگى، ج‏۲، ص ۲۱۷ و ۲۱۸

۱۳. آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحارالانوار، ج‏۱، ص ۱۴۶

۱۴. ثواب الاعمال- ترجمه انصارى، ص۵۷۳

۱۵. الحدیت-روایات تربیتى، ج‏۱، ص۹۲

۱۶. تحف العقول-ترجمه جعفرى، ص ۵۰

مهدی صفری

بخش اخلاق و عرفان اسلامی

منبع: سایت تبیان

ممکن است شما دوست داشته باشید