بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ. وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَلَعْنَهُ اللَّهِ عَلى أَعْدائِهِمْ أَجْمَعِینَ.
پس از آنکه کلمات حضرت جمال العارفین مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قُدّس سرُّه وکلمات عارفه مجتهده بانو حاجیه خانم امین قُدّس سرُّها را تنظیم کردم و به نام«باده گلگون » و «سرو ناز» منتشر شد، بعضی از عزیزان پیشنهاد کردند که کلمات استاد بزرگوارم ، موحد عظیم القدر، عارف کامل مرحوم آیت الله حاج شیخ علی آقا پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) قَدَّسَ اللهُ سِرَّه را به سبک همان دو کتاب تنظیم نمایم .
مدت زیادی گذشت و همواره این خواسته مورد تأکید دوستان بود تا اینکه بنا گذاشتم از قرآن راهنمایی و الهام بگیرم که با تفأل به آن این آیه مبارکه آمد که:
﴿وَ لَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقاً فِی الْبَحْرِ یَبَساً لاَ تَخَافُ دَرَکاً وَ لاَ تَخْشَى﴾؛
((و به موسى وحى کردیم: بندگان مرا شبانه حرکت ده و بیرون ببر و براى آن در دریا راهى خشک بجوى و از گرفتن [دشمنان] نه بیم کن و نه بترس)) و سپس به دیوان حافظ تفأل زده شد که این ابیات آمد:
خیز و در کاسه زر آب طربناک انداز پیش از آنى که شود کاسه سر خاک انداز
عاقبت منزل ما وادى خاموشانست حالیا غلغله در گنبد افلاک انداز
ملک این مزرعه دانى که ثباتى نکند آتشی از جگر جام در املاک انداز
در این هنگام بود که کار خود را با این نیت و امید آغاز نمودم که در درجه اول برای خودم کتابی بالینی و همراه و نیز توشه راهم باشد و در مرتبه بعد، طالب قربی را مذکِّر و اهل دل را حالى، و سالک طریق توحید فطری را تنبه و توجّهى حاصل شود.
ضرورت معرفی الگوهای مطمئن
آن چیزی که امروزه باید نسبت به بندگان حضرت حق جل جلاله، خصوصاً جوانانی که عطش سیر و سلوک الی الله و کسب معارف حقه الهیه و شوق راهیابی به مقامات عالیه انسانی را دارند مراقبت و مواظبت جدی نمود، شناساندن عرفای برجستهای است که میتوانند الگو و اسوه مطمئنی در طی طریق قرب الهی باشند؛ انسانهایی که سراسر عمر خویش را صرف تعلیم و تعلم معارف، و تزکیه و تهذیب نفس نمودهاند و فقط از خدای سبحان دم میزنند و دعوت به او میکنند که موحد عظیم القدر، عارف کامل، مرحوم آیت الله حاج شیخ علی آقا پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) قَدّس اللهُ سرَّّه از چنین برجستگانی میباشد.
مسامحه و کوتاهی و قصور در معرفی ارباب معرفت حقیقی سبب میشود تا تشنگان معارف و عرفان، به دام شیّادان مرید باز عارفنما و رهزنان طریق بیفتند و از حقیقت باز مانند و سرمایه گرانبهای عمر خویش را هزینه سراب نمایند و به خسران ابدی مبتلا گردند.
آن بزرگمرد الهی با تلاش شبانه روزی و پشتکار حیرتآور و اخلاصِ محضِ کم نظیر و با اصرار شدید بر گمنامی و اهتمام جدی بر شهرت گریزی و نفی هرگونه مریدبازی توانست با تألیفات ارزشمند خود و با تربیت شاگردانی در عرفان عملی و سیر و سلوک الی الله، بخش قابل توجّهى از افادات علمى و سرمایههاى معنوى و روحانى و آموزههاى عرفانى و تربیتى و سلوکى استاد خود، حکیم متأله، مفسر بیبدیل، عارف واصل، مرحوم آیت الله علامه طباطبایى قدّس سرّه را حفظ کند و طریقه سلوکی حضرت جمال العارفین، مرحوم آیت الله میرزا حسینقلی همدانی و شاگردان ایشان قدّسَ الله اَسرارَهُم را به نسلهای بعد منتقل نماید.
کلمات اثر گذار این استاد و مربی راه دیده و راه رفته و به مقصد رسیده، جانهای خفته را بیدار میکند و به حضرت دوست جلّجلاله پیوند میزند و مشعل فروزانی است که تشنگان اخلاق و معنویت و سیر الی الله را از افتادن در وادی گمراهی نجات میبخشد و به سرای سعادت حقیقی و ابدی رهنمون میگردد که عرفان ناب حقیقی را باید در کلمات چنین بندگانی خالص بیآلایشی جستجو نمود.
رمز موفقیت و فتوحات معنوی این عارف بزرگوار را باید در استقامت و عزم راسخ و مداومت بر مراقبه و بهرهمندی از مربیان شایسته و مهذب، و غنیمت دانستن عمر و هدر ندادن بهار جوانی و اشتغال پیدا نکردن به لغویات و لهویات و آراستگی به فضایل درونی و تواضع و حیا و مجاهدت مستمر و ساده زیستی و پرهیز جدی از آلوده شدن به تکلّفات و تجملات که قاطع طریق قرب الهی میباشند دانست و در یک کلمه، رمز موفقیت این استاد طریق را باید در عبودیت و شدت التزام عملی به لوازم بندگی و اهتمام و سرسپردگی به شریعت دانست که اینچنین او را مورد توجه حضرت حق جلّجلاله و حضرات معصومین: قرار داد و رسید به آنجا که باید برسد و حکایت حالش را باید در این غزل جناب خواجه جستجو نمود:
مقام عرفانی آیت الله پهلوانی از منظر مقام معظم رهبری
عبد صالح الهی، حضرت آیت الله خامنهای روحی فداه در رابطه با مقام عرفانی مرحوم عارف واصل، حضرت آیت الله پهلوانی۱ چنین فرمودهاند:
(( عالم عامل و عارف پارسا و پرهیزگار[که]عمر طیب و طاهر و همراه با تلاش مبارکی را در تعلیم و ترویج معارف الهی و توحیدی گذراندند و نمونه ای از صفا و اخلاص بودند.))
طهارت و پاکیزگی واقعی را آشیخ علی آقای پهلوانی در طول هشتاد سال زندگی خود گذراند و زهد و تقوای واقعی و بی رغبتی به دنیا به معنای حقیقی کلمه در این مرد وجود داشت.
اینها خوبان زمان ما هستند و ما آنها را نمی شناسیم، ما وقتی در جریان معمولیِ عادی زندگی سیر میکنیم، خیال میکنیم همه دنیا همینهاست، در حالی که در این عمقها چیزها هست؛ الان هم هست. در روایت آمده:
«إنَّ الله تبارک و تعالی أَخفی أَربعهً فی اربعهٍ»؛
خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی نگه داشته است. یکی همین است که بندگان خاص خود را در بین آحاد مردم پنهان کرده است، میآیند و مینشینند، جمعیتهای زیاد و آدم با آنها حرف میزند، صحبت می کند، هیچ به باطنشان راه پیدا نمی کند انسان ، در حالی که آن باطن یک وقت میبینید یک دریایی است، یک غوغایی است، یک گردونهها و گیتیهاست مُلک آن جهانی را، یعنی ملک دل را.
مرحوم آشیخ علی آقا همینطور درخانه نشسته بود و میرفتند این دوستان و مریدان و رفقای ایشان به سراغشان و همین راه را، کانال را در دلهای اینها ذره ذره باز میکرد و هر کسی به قدر استعدادش بهره می برد و استفاده میکرد.
اخوی خودم نقل میکردند که:
آمدم مشهد، یکی از روزها دیدم آشیخ علی آقا آنجاست، گفتم:آشیخ علی آقا! ما بیرون [مشهد] هستیم، نمیآیید یک چند روزی؟
گفته بودند نه، نمیآیم.
گفته بود:بد نیست، هوای مشهد خیلی گرم است.
گفته بودند: نه میترسمِ[حضرت رضا۷] چیزی تقسیم کنند من نباشم».
مقام معظم رهبری مدظله پس از نقل این حکایت فرمودند: «ببینید این لطافت را! امید است لطف و فضل الهی و مغفرت و رحمتی که به بندگان صالح خود وعده فرموده است شامل حال این بنده پاک و بی آلایش باشد»
دونکته
اولاً کلمات این عارف کامل از کتابهای چاپ شده ایشان که عبارت است از:
سرّالاسراء؛نور هدایت؛جمال آفتاب؛پاسداران حریم عشق؛جلوه نور؛فروغ شهادت؛ظهور نور؛راز دل؛رسائل عرفانی که جمعا سی و پنج جلد میباشد استخراج شده، وعناوین و آنچه در متن، داخل قلّاب آمده و با علامت[] مشخص شده از این بنده هیچ و صفر محض میباشد.
ثانیاً همانطوری که در مقدمه کتاب«باده گلگون»و«سرو ناز»متذکر شدهام، اینگونه کتابها باید به صورت بالینی باشد، یعنی در هر شب چند کلمهای از آن مطالعه شود و با تدبر و تفکر در آن، همانند غذای جسمانی هضم شود و نقصها و ضعفهای روحی و معنوی و معرفتی برطرف گردد تا به مرور زمان، با معارف توحیدی و حقائق فطری آشنا شده و دلِ غبارگرفتهامان تلطیف شود و به تدریج رنگ خدایی به خود بگیرد که ﴿وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً﴾ و مناسب است طالبان قرب الهی خصوصا مشتاقان سیر و سلوک عرفانی، در خانه و مجالس و محافل خود، با این کلمات انس بگیرند و در ترویج آنها بکوشند و ازکوثر ناب عرفان حقیقی، جام وجودی خود را لبریز ساخته و کویرتفدیدۀ جان خویش را سیراب کرده و بر صفا و جلاى آن بیفزایند و از افتادن به دام عرفانهای کاذب و پوچی که در ظرفهای بلورین و در بسته بندیهای جذاب عرضه میشود و عارف نمایانی که مرید بازی و دکانداری هدف اصلی و مقصد نهایی آنها میباشد، خود و دیگران را در سلامت و امنیت قرار دهند.
*** جهت تهیه و سفارش خرید کتاب بر روی تصویر زیر ضربه بزنید.***