پیشنهادی مهمّ برای کاروانهای راهیان نور

حرکت کاروان های راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی دفاع مقدّس در ایّام نوروز، به یقین یکی از فرصت های کم نظیر جهت فعّالیّت های فرهنگی مختلف است. فرهنگی که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود درباره ی آن ابراز نگرانی کرده و فرمودند:” بنده هم نگرانم. مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهالهایی که روییده است در عرصه‌ی فرهنگ؛ “. ایشان سپس با تأکید بر گفتمان سازی، آن را اینگونه تعریف نمودند:” گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آن‌چیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل میشود؛ با تبیینِ لازم – تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون – حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.” سفارشات مکرّر رهبر انقلاب مبنی بر نشر و تبیین اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) نیز حاکی از آن است که تبدیل گفتمان عمومی به گفتمان امام امّت، یکی از مهم ترین فعّالیّت های فرهنگی است، چرا که به فرموده ی ایشان” راه امام راه ما، هدف او هدف ما و رهنمود او مشعل فروزنده ی ماست”.

حال با توجّه به اهمیّت انس جامعه به خصوص نسل جدید با گفتمان حضرت امام، لازم است تا کاروان های راهیان نور یکی از برنامه های فرهنگی خود را به بازخوانی و تبیین حداقل یکی از پیامها و یا سخنرانی های امام راحل در طول این سفر اختصاص دهند. هرچند که همه ی آثار به جای مانده از آن احیاگر اسلام ناب محمّدی، قابل استفاده است، امّا با توجّه به فضای موجود در کشور به خصوص در موضوع سیاست خارجی، بازخوانی آخرین پیام حضرت روح الله به مناسبت نیمه ی شعبان، پیشنهاد می شود. صدور این پیام خطاب به مهاجرین جنگ تحمیلی از یک سو، و تاریخ آن که مربوط به دوم فروردین(یعنی سالگرد صدور پیام)است از دیگر سو، کاملاً آن را منطبق بر فضای کاروان های راهیان نور ساخته است. و از آنجا که این پیام مربوط به آخرین روزهای حیات پربرکت امام راحل است، همچون وصیّتی است که اهمیّت قرائت آن را در چنین سفری دو چندان می کند. البته برای تأثیر بیشتر و تبیین آن لازم است تا در ابتدا برای مخاطبین توسط روحانیان، راویان و یا مسئولین کاروان ها، پرسش هایی از این نوع مطرح شود که:

۱- ملّت ایران برای چه هدفی هشت سال فشار و سختی را تحمّل نمود؟ و وظیفه ی مسئولین در قبال این موضوع چیست؟

۲- دشمن از چه شیوه هایی برای نابودی اسلام در ایران استفاده می کند؟

۳- اصل خدشه ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی چیست؟

۴- عمل به وظیفه مهم تر است، یا نگرانی از قضاوت تاریخ؟

۵- آیا حل مسائل اقتصادی و مادّی، می تواند مسئولین را از اهداف عظیم انقلاب منصرف کند؟

۶- وظیفه ی مردم و مسئولین در برابر محاصره ی اقتصادی چیست؟

۷- آیا می توان بدون فشار و سختی در برابر شرق و غرب ایستاد؟

۸- اگر ایستادگی کردیم و به ظاهر شکست خوردیم چه می شود؟

۹- دشمنان ما چه زمانی آرام می نشینند؟

۱۰- آیا باید از ارتباط با دشمن خشنود شد و یا از قطع ارتباط با آن رنجور؟

۱۱- آیا باید دشمن را آرام گذاشت تا او ما را آرام بگذارد؟

پس از طرح و توضیح در مورد این سئوالات، پاسخ آن با قرائت پیام تاریخی حضرت امام برای مخاطبین روشن و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، تبیین شود. حضرت امام در این پیام مهمّ که چهار صفحه بیش نیست، به سئوالات بالا پاسخ هایی می دهند که بخشی از آن چنین است:

۱- همه مى‏دانند که تحمل هشت سال فشار و سختى فقط براى اسلام عزیز بوده است، لذا مسئولین باید در دفاع از اسلام محکمتر از همیشه با تمام توان در مقابل تجاوز نظامى، سیاسى و فرهنگى جهانخواران بایستند، چرا که امروز دنیاى استکبار خصوصاً غرب خطر رشد اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- را علیه منافع نامشروع خود درک کرده است.

۲- اگر بتوانند با نیروى نظامى، اگر نشد، با نشر فرهنگ مبتذل خود و بیگانه کردن ملت از اسلام و فرهنگ ملى خویش و اگر هیچ کدام از اینها نشد، ایادى خودفروخته خود از منافقین و لیبرالها و بى‏دینها را که کشتن روحانیون و افراد بیگناه برایشان چون آب خوردن است و در منازل و مراکز ادارات نفوذ مى‏دهند که شاید به مقاصد شوم خود برسند. و نفوذیها بارها اعلام کرده‏اند که حرف خود را از دهان ساده‏اندیشان موجّه مى‏زنند. من بارها اعلام کرده‏ام که با هیچ کس در هر مرتبه‏اى که باشد عقد اخوت نبسته‏ام. چهارچوب دوستى من در درستى راه هر فرد نهفته است.

۳- دفاع از اسلام و حزب اللَّه اصل خدشه ناپذیر سیاست جمهورى اسلامى است. ما باید مدافع افرادى باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفره افطار گوش تا گوش بریدند. ما باید دشمن سرسخت کسانى باشیم که پرونده‏هاى همکارى آنان با امریکا از لانه جاسوسى بیرون آمد.

۴- ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. کسانى که از منافقین و لیبرالها دفاع مى‏کنند، پیش ملت عزیز و شهید داده ما راهى ندارند. اگر ایادى بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوى دیگران شده‏اند، از این حرکات دست برندارند، مردم ما آنها را بدون هیچ گونه گذشتى طرد خواهند کرد.

۵- مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظه‏اى مسئولین را از وظیفه‏اى که بر عهده دارند منصرف کند، خطرى بزرگ و خیانتى سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولى این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانى اسلام است منصرف کند.

۶- مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعى کنند که سختیها و فشارها را براى خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالاى کشور به وظیفه اساسى‏شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادرى و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند. چه کسى است که نداند مردم عزیز ما در سختى هستند و گرانى و کمبود بر طبقه مستضعف فشار مى‏آورد، ولى هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیاى امروز و پایه‏ریزى فرهنگى جدید بر مبناى اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامى با امریکا و شوروى، فشار و سختى و شهادت و گرسنگى را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‏اند و بهاى آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار مى‏کنند. … من بار دیگر از مسئولین بالاى نظام جمهورى اسلامى مى‏خواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خداى بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشاى سرمایه دارى غرب و پوچى و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدمهاى اول مبارزه جهانى خود علیه غرب و شرقیم.

۷- این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بى‏شهادت میسر نیست.

۸- مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهانخواران شکست مى‏خوریم و نابود مى‏شویم؟ مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفى مى‏کنند؟ مگر بیش از این است که با نفوذ ایادى قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب مى‏کنند؟ مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدى در سراسر جهان بر چوبه‏هاى دار مى‏روند؟ مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب اللَّه در جهان به اسارت گرفته مى‏شوند؟ بگذار دنیاى پست مادیت با ما چنین کند ولى ما به وظیفه اسلامى خود عمل کنیم.

۹- من باز مى‏گویم همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامى‏تان- به خیال خام خودشان- بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست.

۱۰- نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور.

۱۱- همیشه با بصیرت و با چشمانى باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‏اى آرامتان نمى‏گذارند.

با توجّه به شرایط حسّاس کنونی، قرائت رسمی و عمومی این پیام در دوم فروردین در تمامی یادمان ها، می تواند در گفتمان سازی اندیشه های حضرت روح الله بسیار اثرگزار باشد. لذا از مسئولین ستاد راهیان نور و یادمان ها نیز تقاضامندیم تا بر این امر مقدّس از طرق زیر همّت گمارند:

۱- قرائت رسمی این پیام در تاریخ دوم فروردین در تمامی یادمان ها

۲- توصیه به روحانیان، راویان و مسئولین کاروانها جهت استفاده از این پیام

۳- چاپ و توزیع آن در یادمان ها

۴- استفاده از عبارات این پیام در بنرها

ممکن است شما دوست داشته باشید