مقام شهید و شهادت

بسم الله الرحمن الرحیم

فقیه عارف حضرت آیت الله محمدتقی بهجت قدس سرّه:

اینکه انسان، می‌دانیم به اینکه می‌رود برای جهاد شهید می‌شود، خدا می‌داند چه هست در مابعد از شهادت که این همه بلاها پیش او هیچ حساب می‌شود .

این همه بلاها! به‌طوری که تمام خصوصیات جنت و خصوصیات نارّ در قرآن ذکر شده، هیچ چیز مخفی نیست .عجائب و غرائب ذکر شده است.

در مثلا سوره واقعه، سوره الرحمن، الی‌ماشاءالله سور دیگر. مع ذلک [درقرآن] دارد: «فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قرّه اعین»

(سوره سجده آیه ١٧: پس هیچ کس نمی‌داند چه چیزهایی که مایه شادمانی و خوشحالی آنان است به پاداش اعمالی که همواره انجام می‌داده‌اند، برای آنان پنهان داشته‌اند) .

چیه دیگه؟! چی ماند با این همه خصوصیات بهشت که ذکر شده، باز هم: «لا تعلم نفسُ ما اخفی لهم ..» عجائب و غرائب است!

بله؛ شبیه به این آیه شریفه، کلمه‌ای دارد حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه‌السلام در انجیل برنابا، که اقرب است از همه اناجیل به صحت، مقصود این کلمه در اونجا هست که:

خداوند می‌بخشد به مؤمن در آخرت، چه نعمت‌ها! چه مواهب! چه دستگاه‌ها! این کلمه را هم دارد: «حتی کاد أن یَهَبَهُ نَفسَه»

چی مثل این؟! بله؛ این بالغیره، اون بالذاته، هر کاری که خدا می‌کند به این هم بخشید، اما [با این تفاوت که بنده مؤمن] کارها را به [واسطه] او انجام می‌دهد، و او[خداوند متعال] به نفسه انجام می‌دهد . فعلی‌هذا (بنابراین) از این جور چیزهایی هست که در روایات هست:

هر کسی چه مؤمن باشد و چه کافر باشد، در روایات ما هست، وقتی که رفت از این دنیا، می‌گوید ای کاش زودتر آمده بودم. این همه [قبل از وفات] دعاها می‌کند برای طول عمر، [اما] بعد از اینکه وفات کرد می‌گوید ای کاش زودتر آمده بودم، مؤمن مقاماتش را می‌بیند، کافر می‌گوید اگر عمرم کمتر بود به اندازه آن کمبود عمرم عذابم کمتر بود و عذابم خفیف‌تر بود . خدا می‌داند چه هست در ما بعد از شهادت که این همه بلاها پیش او هیچ حساب می‌شود . این همه بلاها!

بیانات در درس خارج فقه، کتاب حج، ١۴ بهمن ١٣٨٣

ممکن است شما دوست داشته باشید