دست نوشته های من از جلسات ساغر عشق(شرح مناجات محبین) «۵۱» / انس و الفت با حضرت حق

بسم الله الرحمن الرحیم

سالک با دیدن و شنیدن کلمات اهل معرفت و منزلت‌ها و مجاهدات عبودی بندگان خاصّ حضرت حق جلّ‌جلاله باید آرزو کند که همانند آنان باشد و تنافس را از دست ندهد.

او سبحانه که کمال مطلق است، ما را که هیچ و فقر و صفر محض می‌باشیم به محفل انس و الفت و حضور در جوار قرب خویش دعوت فرموده و این دعوت‌نامه را توسط انبیا و اولیای خودش به ما ابلاغ نموده است و آن ذوات طاهره(علیهم السلام) از نوای ملائکه‌اش که ما را به مجلس انس حضرت دوست جلّ‌جلاله فرا می‌خوانند پرده برداشته و ما را آگاه نموده‌اند، اما ما چه کرده‌ایم وچه مقدار خودمان را برای حضور در چنین مجلسی آماده نموده‌ایم؟!

ما برای پاسخ به دعوت در یک مجلس میهمانی و یا یک مجلس عروسی، همهٔ مقدمات را فراهم کرده و موانع را برطرف می‌کنیم و خود را با پوشش و آرایش متناسب با آن محفل آراسته کرده و حضور پیدا می‌کنیم.

چه شده است ما را که پیک الهی را رد می‌کنیم و انس گرفتن با غیر او را که جز فقر چیزی ندارد، بر حضور در محفل انس با او ترجیح می‌دهیم؟!

آیا بیچارگی و شرمندگی بیش از این می‌شود که حضرت محبوب جلّ جلاله ما را بخواند و ما دعوتش را اجابت نکنیم؟!

از او سبحانه لطف و کرم و اصرار در دعوت باشد و از ما روی‌گردانی و به مجلس و محفل خلاف آن حاضر شدن؟!

شیطان با همهٔ اعوان و انصار و مکائد و دسائس و وساوسش بر تو حمله می‌کند تا به محفل انس حضرت جانان جلّ‌جلاله راه پیدا نکنی، چرا که اگر انس و الفت با او سبحانه پیدا کردی و به خَلعت مقام مُخلَصیت آراسته شدی، دیگر شیطان را در تو راهی نیست و آن دشمن قسم خورده نسبت به عباد مخلَص الهی اظهار عجز نموده که نمی‌تواند دست به ساحت مقدسشان دراز کند.

عارف بزرگوار مرحوم آیه الله شاه‌آبادی(قدس سرّه)، استاد عرفان حضرت امام خمینی(قدس سرّه) می‌فرماید:

«شیطان سگ درگاه خداست، اگر کسی با خدا آشنا باشد، به او عو عو نکند و او را اذیت نکند، سگِ در خانه، آشنایان صاحب‌خانه را دنبال نکند.شیطان نمی‌گذارد کسی که آشنایی با صاحب‌خانه ندارد، وارد خانه شود»؛

پس بکوش تا با او سبحانه آشنا باشی و با آن جمال و کمال مطلق انس بگیری و در محفل انسش حاضر شوی.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

ممکن است شما دوست داشته باشید