دست نوشته های من از جلسات ساغرعشق (شرح مناجات محبین) «۷» / حقایق ادعیه

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت امام خمینی(قدس سرّه) با تبیین نمونه‌هایی از سیرهٔ اولیای الهی میفرمایند:

«این که خیال کردند که این علوم معنوی، مردم را از فعالیت باز می‌دارند، اشتباه است. همان آدمی که این علوم معنوی را به مردم یاد می‌داد و کسی هم مثل او بعد از رسول الله(صلی الله علیه و آله) حقایق را نمی‌دانست، همان روزی که با او بیعت کردند، به حسب تاریخ کلنگش را برداشت رفت سراغ فعالیتش؛

منافات با هم ندارد. اینهایی که به خیال خودشان از دعا و ذکر و امثال اینها مردم را پرهیز می‌دهند تا این مردم به دنیا بچسبند، نمی‌دانند قصه چیست.

نمی‌دانند که همین دعا و همین چیزها آدم را می‌سازد،‌ به‌گونه‌ای که با دنیا هم همانطوری که باید رفتار کند رفتار می‌کند. عدل را همین انبیایی که همهٔ مصائب برای آنها بود و اهل ذکر و فکر و همه چیز بودند، در دنیا اقامه کردند و بر ضد ستمگرها قیام نمودند.

همان حسین بن علی سلام الله علیها که قیام کرد، دعای یَومُ العرفه‌اش را می‌بینید که چیست!

همان دعا و توجهات به خدا ، مبدأ اینطور مسائل می‌شود. این ادعیه،‌انسان را متوجه می‌کند به مبدأ غیبی.

اگر انسان این ادعیه را درست بخواند، همان توجه به مبدأ غیبی موجب این می‌شود که انسان علاقه‌اش به خودش کم بشود و این نه تنها مانع از فعالیت انسان نمی‌شود، بلکه فعالیت هم می‌آورد، لکن فعالیت برای خودش نیست و می‌فهمد که باید فعالیت کند برای بندگان خدا که خدمت به خداست.

اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می‌کنند برای این است که جاهلند و بیچاره، و نمی‌دانند که این کتب ادعیه و دعاهایی که از ائمه وارد شده، مثل مناجات شعبانیه و دعای کمیل و دعای حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه و دعای سِمات چطور انسان را می‌سازد و درست می‌کند.

همان که آن دعای شعبانیه را می‌خواند، شمشیر هم می‌کشد و با کفّار جنگ می‌کند.

این ادعیه انسان را از ظلمت بیرون می‌برد و وقتی از ظلمت بیرون رفت، یک انسانی می‌شود که برای خدا کار می‌کند.

شمشیر می‌زند برای خدا؛ مقاتله می‌کند برای خدا؛ قیامش برای خداست.

وقتی یک انسانی آدم شد، به همه این مسائل عمل می‌کند. همه این جنگ‌هایی که در مقابل کفار و در مقابل ستمگرها شده، از اصحاب توحید و از این دعاخوان‌ها بوده است.

خیرات و برکات از همان دعاخوان‌ها است. همین‌ها هم که به طور ضعیف و طوطی‌وار دعا می‌خوانند و ذکر خدا را می‌گویند تأثیری درشان دارد که بهتر از آنهایند که تارک هستند.

نمازخوان ولو این که یک مرتبهٔ نازله‌ای را دارد، از آن نمازنخوان بهتر و مهذب‌تر است».


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

ممکن است شما دوست داشته باشید