دست نوشته های من ازجلسات ساغر عشق(شرح مناجات محبین) «۵۶» / مراقبت بر نماز

بسم الله الرحمن الرحیم

طریق دوم برای انس با خدا مراقبت از نماز و خواندن آن در اوّل وقت است و در بین عبادات هیچ‌کدام به مرتبهٔ نماز نمی‌رسد و شیخ عارف کامل ما حضرت آیه الله پهلوانی(قدس سرّه) می‌فرمودند:

«نماز، کپسولی است که همه معارف را در خود دارد»

و حضرت امام خمینی(قدس سرّه) می‌فرماید:

«در بین اطاعات و عبادات هیچ یک به مرتبهٔ این نماز که معجونی است جامع الهی که متکفّل سعادت بشر است و قبولی آن موجب قبولی جمیع اعمال است، نمی‌باشد».

اگر طالب قرب الهی بر این نماز مراقبت نماید و از نماز اول وقت محافظت کند و آن را فرصتی برای انس با حضرت محبوب جلّ جلاله دانسته و مؤدّب به آداب آن بوده و با طمأنینه انجام دهد، انس قلبی پیدا کرده و به تعبیر حضرت امام خمینی(قدس سرّه) :

«در همین عالم از مناجات با حق لذت‌ها می‌برد که با هیچ یک از لذات این عالم طرف نسبت نیست».

معرفه الله

طریق سوم معرفهُ الله است که هر اندازه معرفت الهی تقویت و بیشتر شود، اُنس به حضرت محبوب جلّ‌جلاله هم تقویت و شدت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که اُنس با خدا از ثمرات محبّت است و محبّت هم از آثار معرفت می‌باشد.

اشتیاق به انجام طاعت الهی

طریق چهارم، انجام طاعت و بندگی حضرت حق جلّ‌جلاله از روی بهجت و اشتیاق و محبّت است که باید در آن جدیت تام داشت و جشن تکلیف را در حقیقت جشن تشریف دانست و از کسالت و تکلّف پرهیز نمود.

در عشق‌های مجازی، عاشق همه کوشش و مراقبتش در این است که معشوقش چه می‌خواهد تا آن را در کمال شوق انجام دهد. اگر حال انسان در طاعت و بندگی الهی چنین باشد که محبوبم چه می‌خواهد و مدتی بر آن مواظبت نماید، انس قلبی به حضرت حق جلّ‌جلاله برایش حاصل خواهد شد.

سرسپردگی نسبت به اولیای الهی(علیهم السّلام)

طریق پنجم آن است که انسان سرسپردهٔ اولیای عظیم‌الشأن الهی(علیهم السّلام) باشد و از آنها تبعیّت محض و بدون چون و چرا کند و بکوشد تا سنخیت و شباهت به آنها پیدا نماید، چرا که تبعیّت از حبیب خدا، انسان را محبوب خدا می‌کند و خدا با محبوب خود انس می‌گیرد که ﴿قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ﴾.

بنده باید بداند که اگر در امور باطنی نمی‌تواند مانند ذوات طاهره معصومین(علیهم السّلام) باشد، در رفتار و شکل ظاهری می‌تواند از آنان تبعیت نماید.

اگر در همین شکل ظاهری، در خوردن و خوابیدن و پوشیدن و رفتار و گفتار، از آنها تبعیت نماید، کم‌کم و به تدریج باب اُنس به حضرت حق جلّ‌جلاله به رویش باز شده و به امور باطنی هم راه پیدا خواهد کرد.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

ممکن است شما دوست داشته باشید