دست نوشته های منازجلسات ساغرعشق(شرح مناجات محبین) «۴۸» / سیردر آیات آفاقی

بسم الله الرحمن الرحیم

باید به این نکته توجه داشته باشیم که عشق و محبت الهی امری فطری بوده و اکتسابی نمی‌باشد و اگر راه‌هایی برای عشق به حضرت حق جلّ‌جلاله مطرح می‌شود، معنایش این نیست که اینها عشق آفرین است، بلکه التزام عملی به این راه‌هایی که بیان شد، در رفع حجاب‌ها از این عشق فطری مؤثر می‌باشد.

هر انسانی فطرتاً جمال‌خواه و کمال‌دوست می‌باشد، درنتیجه به حضرت حق جلّ‌جلاله که منشأ همهٔ جمال و کمال‌ها بوده و هر چیز دوست داشتنی را به نحو اطلاق در خود داشته و ذاتیش می‌باشد، عشق می‌ورزد.

شیخ عارف کامل ما حضرت آیه الله پهلوانی(قدس سرّه) می‌فرمودند:

«جوانی نزد آیه الله بهجت(قدس سرّه) رفته و از ایشان درخواست دستورالعملی کرده بود.

ایشان فرموده بودند که برو عشق بخر، اما نفرموده بودند چگونه؟

حضرت آیه الله پهلوانی(قدس سرّه) سپس فرمودند: عشق خریدنی نیست و منظور ایشان آن بوده که حجاب را باید از روی این عشق فطری برداشت و من طریقش را عرض می‌کنم و آن اینکه در آیات الهی تفکر کنید، مثلاً یک روز را در رابطه با همین پوست پرتقال، لایه‌های آن، رنگ آن، گازی که درون آن است که وقتی فشار می‌دهید معلوم می‌شود و غیره تفکر کنید، اینها حجاب را از روی عشق فطری شما برمی‌دارد».

شناخت عمیق خداوند و درک کمالات بی‌نهایت وی برای هر کسی میسر نیست و براهین عقلی و فلسفی و بیانات نقلی آیات و روایات هم مقتضی مرتبه بالایی از ظرفیت و قدرت ذهنی خواهد بود تا شخص به کمک آن بتواند به کمالات الهی پی ببرد و چنین ظرفیتی برای همگان میسّر نمی‌باشد، اما تفکر در آیات الهی که عوالم هستی را پر کرده ، برای همگان میسر است؛ هر انسانی می‌تواند در آیات آفاقی که سر تا پای وجودش را پر کرده است به تفکر بنشیند و بهره‌های خود را ببرد.

برای انسان صحرانشینی که از قدرت خواندن و نوشتن هم محروم است این امکان وجود دارد که در همان صحرا به تدبّر در آیات آفاقی بپردازد.

در همین شیری که در سینه گاو است فکر کند که این حیوان، علف‌های رنگارنگ و مختلفی را می‌خورد، اما تبدیل به شیری با آن طعم و رنگ و خواص شگفت‌انگیز می‌شود؛

این چه دستی است که اینگونه عالم را تدبیر می‌کند؟!

او به همهٔ نیازهای بندگانش توجه داشته و نیازشان را تأمین نموده است و مگر نه این است که هر کسی که نیاز بیشتری را از ما برآورد و لطف بیشتری کند،دوست‌داشتنی‌تر است؟!

آری، آنچه در عالم است شعاع و جلوه و ظهوری از وجود و کمالات حضرت جانان جلّ‌جلاله است و با چشیدن عشق و محبت او، کجا غیر او می‌تواند از سالک عاشق، دلبری کند؟!

«وَ مَنْ ذَا الَّذِی أَنِسَ‏ بِقُرْبِکَ‏ فَابْتَغَى‏ عَنْکَ حِوَلا»

کیست که به مقام قرب تو اُنس گرفت و از درگاهت روی گردانید؟!


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

ممکن است شما دوست داشته باشید