حدیث انا الظالم(منم ظالم)

بسم الله الرحمن الرحیم

روایتی در باب روابط اجتماعی هست که از زوایای مختلفی قابل دقت و تکان دهنده میباشد. و خدا کند که اینها را بفهمیم و قبل از نزول بلا و محرومیت از رحمت خاصه الهیه و ابتلای به لعن الهی و پیاده شدن مرحله قضای حضرت حق، مسیرمان را عوض کنیم .

این روایت راه را به سالکان کوی حضرت حق نشان داده که اگر به شما تهمتی زدند و گفتند شما ظالمی ،آرام باش و به هم نریز و به آنها بگو حق با شماست و انا الظالم و بدان که حق سبحانه حقت را خواهد گرفت و در وعده الهی تخلفی نیست و دیر و زود دارد ،اما سوخت و سوز ندارد و معلوم است که اخذ الهی با اخذ بشری متفاوت است و محرومیتهای معنوی و مجازاتهای استدراجی را به دنبال دارد.

متن روایت چنین است که حضرت صادق علیه السلام فرمود:
هیچ گاه دو مرد با حالت قهر از یکدیگر جدا نشوند، مگر این که یکی از آن دو سزاوار بیزاری (خدا و رسولش از او) و لعنت باشد و چه بسا که هر دوی آنها سزاوار این امر باشند.

معتّب عرض کرد: خدا مرا فدایتان گردانت، ظالم، درست (مستحق این کیفر هست) امّا مظلوم چرا ؟

حضرت فرمود: برای آن که برادرش را به آشتی با خود دعوت نمی‏کند و از سخن او چشم نمی‏پوشد.

شنیدم پدرم(حضرت باقر علیه السلام) می‏فرمود:

هرگاه دو نفر با هم ستیزه کردند و یکی از آن دو بر دیگری چیره آمد، باید آن که در حقّ او ستم شده نزد آن دیگری برود و به او بگوید:

ای برادر، ظالم و ستمکار (و مقصّر) من هستم، تا قهر و جدایی میان او و رفیقش برطرف شود؛ زیرا خداوند تبارک و تعالی داوری عادل است و حقّ ستمدیده را از ستمگر می‏ستاند.

لا یَفتَرِقُ رجُلانِ علَى الهِجرانِ إلاّ استَوجَبَ أحَدُهُما البَراءهَ واللَّعنَهَ، ورُبَّما استَحقَّ ذلکَ کِلاهُما، فقالَ لَهُ مُعَتّبٌ: جَعَلَنیَ اللّه‏ُ فِداکَ، هذا الظّالِمُ فما بالُ المَظلومِ ؟ قالَ: لأ نَّهُ لا یَدعو أخاهُ إلى صِلَتِهِ ولا یَتَغامَسُ لَهُ عَن کَلامِهِ، سَمِعتُ أبی یقولُ: إذا تَنازَعَ اثنانِ فَعازَّ أحَدُهُما الآخَرَ فلْیَرجِعِ المَظلومُ إلى صاحِبهِ حتّى یَقولَ لِصاحِبهِ: أی أخِی أنا الظّالِمُ، حتّى یَقطَعَ الهِجرانَ بَینَهُ وبَینَ صاحِبهِ، فإنّ اللّه‏َ تبارَکَ وتعالى حَکَمٌ عَدلٌ یأخُذُ للمَظلومِ مِن الظّالم.

ای عزیز! روی این جمله حضرت که فإنّ اللّه‏َ تبارَکَ وتعالى حَکَمٌ عَدلٌ یأخُذُ للمَظلومِ مِن الظّالم خوب تأمل کن.

ممکن است شما دوست داشته باشید