جوانان متدین مراقب نفوذ فرهنگ غرب در بین خود باشند و به ترویج ولنتاین دامن نزنند

الف:کیستی و چیستی ولنتاین و روز عشق: «ولنتاین» نام کشیشی (روحانی مسیحی) در روم باستان در سده سوم میلادی بوده، که مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. زیرا که فرمانروای روم بنام کلودیس دوم ، بر این باور بوده که سربازی در جنگ خوب خواهد جنگید که مجرد باشد. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می‌کند. کلودیوس به قدری سنگدل و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. ولی کشیشی به نام والنتیوس(ولنتاین)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبردار می‌شود و دستور می‌دهد که والنتاین را به زندان بیندازند و به جرم جاری کردن عقد اورا اعدام کنند. از آن زمان در کشورهای غربی روز ۱۴ فوریه را روز ولنتاین ( روز عشاق یا روز عشق ورزی ) می‌گویند و آن را جشن می‌گیرند .

منبع: سایت تبیان

اما نکته ای که باید مد نظر داشت، این است که این روز را (ولنتاین و روز عشق) که یک فرهنگ و شعار غربی است، نباید برای خودمان مبنا و الگو قرار دهیم و به مرور آن را در بین خودمان و در جامعه به عنوان یک سنت و یک فرهنگ به جا بیندازیم. که این ناپسند و قبیح است. زیرا که همین تقلید از غرب در فرهنگ و مستند کردن سنن و آیین خود، به اندیشه غربیان، نمودار از خود بیگانه شدن و از شخصیت ملى و دینى و تاریخى خود تهى گشتن می‌باشد. و نیز نوعی تایید برتر بودن فرهنگ و اندیشه آنان و طعن و خرده‌گیرى به داشته‌ها و فرهنگ خودی است .

این گونه تقلید از غرب، که انسان سراپا تقلید باشد ، همیشه مورد انتقاد بزرگان دین بوده است. «در اصول زندگى و سنن اجتماعى از خوردنى و نوشیدنى و پوشیدنى گرفته تا نکاح و مسکن و غیره، تقلید کورکورانه و چشم به دروازه غرب دوختن، اینکه ببینند چه مد تازه‏‌اى در پختن و خوردن طعام و در برش لباس و در طرز ازدواج و در طریقه خانه‌سازى و دکوربندى خانه و حتى در نحوه سخن گفتن و راه رفتن مى‌‏رسند و از خود هیچ استقلال و اراده‌اى نداشتن، عجیب است اینگونه افراد هر چه مى‌کنند از خود نمى‌پرسند که چرا می‌کنند؟ به بزى می‌مانند که وقتى بپرسى چرا از نهر پریدى؟ جز اینکه بگوید چون دیگران پریدند، پاسخى ندارند.

(موسوى همدانى سید محمد باقر؛ ترجمه المیزان ج‏۱ص۶۴۲ )

مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت استقلال فرهنگی، می‌فرمایند: « اگر فرهنگ و اخلاق و عقاید و باورهای دشمنان و بیگانگان در میان این ملت رواج داشته باشد و رشد بکند، این ملت نمی‌تواند ادعای استقلال کند. در دنیا، سررشته‌ی فرهنگ دست عده‌ای است که آنها کیفیت زندگی و نشست و برخاست و اخلاق و معرفت را برای انسانهای بی گناه و بی خبر در سرتاسر عالم رقم می‌زنند و تعیین سرمشق می‌کنند. اگر ملتی بتواند خود را از سرایت موج مسموم فرهنگی ساخته و پرداخته‌ی بیگانگان حفظ کند، این ملت مستقل خواهد بود؛ اما اگر نتواند و تحت تأثیر غلبه‌ی فرهنگ بیگانه قرار بگیرد، این ملت، ملتی وابسته و اسیر است.

( سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و جمعی از ، و کارکنان مراکز آموزش عالی و درمانی کشور ۱۳۶۸/۰۹/۱۵)

در ادامه می‌فرمایند: « باید از فرهنگ غرب گریخت. چرا که فرهنگ غرب، فرهنگ برنامه‌ریزی برای فساد انسان است، فرهنگ دشمنی و بغض با ارزشها و درخشندگیها و فضیلتهای انسانی است.

( سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و جمعی از ، و کارکنان مراکز آموزش عالی و درمانی کشور ۱۳۶۸/۰۹/۱۵)

بنابراین بجای روز ولنتاین غربی می‌توان روز ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی (علیه السلام ) اول ذیحجه را مبنا قرار داد. زیرا که هرچند در نگاه سطحی انتخاب روز ولنتاین خالی از اشکال است ولی مبتنی بر یک فلسفه غربی است که در زیر لایه های آن تهاجم فرهنگی و تخریب فرهنگ‌های خودی، خوابیده است.

ب:هدیه دادن به نامزد: خود هدیه دادن به نامزد و همسر از نظر شرع و عرف، نه تنها اشکالی ندارد بلکه دین اسلام نیز به هدیه دادن، تشویق و ترغیب می‌کند. به عنوان مثال : سکونى از امام صادق (ع) نقل مى‌کند که فرمود: «هدیه بدهید تا همدیگر را دوست داشته باشید، همانا هدیه کینه‏‌ها را از میان مى‌برد.»

(خصال-ترجمه جعفرى ج‏۱ ص۴۹)

منابع:
۱.سایت tebyan,net
۲. یعقوب جعفرى، ترجمه خصال- ، نسیم کوثر – قم، چاپ: اول، ۱۳۸۲ش.
۳.موسوى همدانى سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم – قم، چاپ پنجم، ۱۳۷۴ ش.
۴. سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و جمعی از ، و کارکنان مراکز آموزش عالی و درمانی کشور
۱۳۶۸/۰۹/۱۵)

ممکن است شما دوست داشته باشید