امام خمینی (ره): اینها می‌خواهند از زیر بار در بروند

رسول اکرم (ص) که تاریخش را خوب مى‏ دانید دیگر که تنهایى مبعوث شد، سیزده سال نقشه کشید و ده سال جنگ کرد، نگفت که ما را چه به سیاست. اداره کرد مملکتى را، نگفت ما چکار داریم به این حرفها.

آن هم حکومت حضرت امیر (ع) است که همه ‏تان مى ‏دانید، و آن وضع حکومتش و آن وضع سیاستش و آن وضع جنگهایش. نگفت که ما بنشینیم توى خانه‏ مان دعا بخوانیم و زیارت بکنیم، و چکار داریم به این حرفها؛ به ما چه.

«اگر خود حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- مقتضى بدانند خوب خودشان تشریف بیاورند».

یکى از علما این جورى می گفت- خدا رحمتش کند- که «من که دلم بیشتر نسوخته به اسلام از حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه؛ خوب ایشان هم که می بینند این را، خود ایشان بیایند؛ چرا من بکنم».

این منطق اشخاصى است که می ‏خواهند از زیر بار در بروند. اسلام اینها را نمی ‏پذیرد. اسلام اینها را به هیچ چیز نمی شمرد. اینها می خواهند از زیر بار در بروند. یک چیزى درست می ‏کنند، دو تا روایت از این طرف از آن طرف مى‏ گردند پیدا مى‏ کنند که خیر، با سلاطین مثلًا بسازید، دعا کنید به سلاطین. این خلاف قرآن است. اینها نخوانده ‏اند قرآن را. اگر صد تا همچو روایتهایى بیاید، ضربِ به جِدار مى ‏شود. خلاف قرآن است، خلاف سیره انبیاست. با اینکه روایتى نیست.

شما وقتى ملاحظه مى ‏کنید آن همه روایاتى که اگر کسى میل به این بکند که- روایتى است- که اگر مایل باشى که زنده باشد این سلطان، تو هم با او محشورى. مسلمان مگر مى‏ شود مایل باشد به اینکه یکى زنده باشد و ظلم کند، آدم بکشد؟ رابطه داشته باشد با یک کسى که آدم مى ‏کشد، عالِم مى‏ کشد، علما را مى‏ کشد؟

ما الآن چقدر علماى بزرگ و عرض مى‏ کنم، مدرسین عالی مقام تو[ى‏] حبسها، توى تبعیدگاهها داریم، مى‏ دانید شما؟ الآن چند نفر از این علماى ما توى زندانند و چند نفر از این علماى ما در تبعیدگاهها دارند به سر مى‏ برند؟

منبع: سخنرانی به مناسبت چهلم شهدای قیام ۱۹ دی، ۱۳۵۶/۱۱/۲۹، صحیفه امام، ج‏۳، ص۳۴۰

ممکن است شما دوست داشته باشید